Snu telefonen for å vise siden

Derfor trenger du Facebook piksel

Cure prosess

Facebook piksel er et analytisk verktøy. Ved å ta den i bruk, vil du kunne lage egne publikum, kjøre remarketing-kampanjer og optimalisere annonseringen din. Alt dette vil hjelpe deg mot bedre resultater i markedsføringen din på Facebook. Piksel’en er en kode som man plasserer i kildekoden på nettsiden.

Lag egne publikum/målgrupper

Med pixel'en kan du lage publikum på Facebook basert på besøkende til nettsiden din, eller de som har engasjert seg på innlegg eller tidligere annonser. Publikum er en målgruppe som du ønsker å annonsere mot. F.eks. kan du lage et publikum basert på de som bruker mest tid på nettsiden din. De er nok ganske interessert i det du har å tilby, tror du ikke?

Når de da ser en annonse fra deg, er nok sannsynligheten stor for at den gjør det mye bedre enn en annonse mot et "kaldt" publikum.
Du kan også lage publikum som ligner (speilpublikum) på de som gir deg de beste resultatene. Da finner Facebook de som er mest mulig lik det publikummet og du kan skalere kampanjene dine og fortsatt få like gode resultater.

Remarketing

Pikselen kan også brukes til å lage egne remarketing-lister. Se for deg at du kjører en kampanje der du får mange klikk på annonsen. De som klikker, kommer på en landingsside hvor du gir vekk en e-bok i bytte mot e-postadresse. Du får mange klikk og besøkende på landingssiden, men veldig få legger igjen e-postadressen sin. Har du Facebook piksel’en installert på landingssiden, kan du kjøre remarketing til alle som besøkte landingssiden, men ikke la igjen e-postadressen.

Et lite tilleggsscript plasseres på takkeside for å fortelle Facebook at det er gjennomført et kjøp.

Standard handlinger / målsetninger

Facebook har ni standardhandlinger du kan velge mellom. Disse kan brukes som målsetning for en kampanje. Man vil da kunne se i annonseadministrasjonen hvor mange som har utført ønsket handling. Dette er til stor hjelp for bedre optimalisering av kampanjene dine.

Handlingene som Facebook har valgt som standard handlinger er;

  1. Kjøp - Registreres hver gang noen har gjennomført et kjøp på nettsiden din.
  2. Kundeemne / Lead - Registrerer hver gang noen har melder seg på et nyhetsbrev f.eks.
  3. Fullført registrering - Registreres når noen har meldt seg på et kurs f.eks. Brukes som regel når man får mer informasjon enn bare et navn og e-post.
  4. Tilføyelse av betalingsinformasjon -  Registrerer når noen har lagt inn betalingsinformasjon.
  5. Tilføyelse i handlekurv - Registrerer når noen legger noe i handlekurven.
  6. Tilføyelse i ønskeliste  - Registrere når noen legger noe i ønskelisten.
  7. Påbegynt betaling - Registrerer når noen har startet betaling på nettsiden din.
  8. Søk - Registrerer når noen har gjennomført et søk på nettsiden din.
  9. Innholdsvisning - Registrerer når noen har sett innhold på nettsiden din som du ønsker å måle. Feks. et produkt.

Hver av disse handlingene har sin egen kodesnutt som må plasseres på sider Facebook skal registrere at ønsket handling er gjennomført.

Man kan også sette opp egendefinerte handlinger ved å fortelle Facebook at alle som besøker f.eks. /takk, skal rapporteres som kundeemner. Egendefinerte konverteringer finner du ved å åpne menyen i annonseadministrasjonen → alle verktøy → målinger og rapporter → egendefinerte konverteringer.

Fremdeles litt usikker på hva Facebook piksel’en er og hva den kan gjøre? Ta vårt gratis minikurs om Facebook piksel’en. Eller ta kontakt så kan vi hjelpe deg med å installere den og få satt den opp riktig.

hello@cure.no
928 14 070