Logo og visuell identitet - hvorfor er det så viktig?

Er det virkelig nødvendig å bruke penger på at et designbyrå skal utvikle ny logo og visuell profil?. Hvorfor kan vi ikke bare bruke den logoen vi tegnet opp når vi startet bedriften!

Hva er visuell identitet?
For å selge sine produkter eller tjenester må bedriften «nå frem» i konkurranse med både lokale konkurrenter, men også stadig flere konkurrenter på nett. Når kundene har mange å velge mellom, blir de som ikke fremstår profesjonelle valgt bort! Og det er akkurat det logo og visuell profil skal bidra til – sørge for at man ikke blir valgt bort! For selvsagt, det er selve produktet eller tjenesten som er det viktigste, men om man blir valgt bort hjelper det ikke om produktene er gode!

Logo
Det viktigste elementet i den visuelle identiteten er selvfølgelig logoen. En sterk logo gjør at en bedrift ikke bare blir gjenkjent, men husket. Logoen skal være unik og gjenkjennelig for din virksomhet og den skal skille deg fra konkurrentene på en positiv måte.

Visuell identitet
En visuell identitet er det visuelle aspektet ved merkevarebygging. Identiteten skal fremkalle positive følelser og opplevelser med merkevaren. Det inkluderer alt visuelt knyttet til merkevaren din, som for eksempel logo, skrifttype, bilder og andre mønster eller design.

Men hvorfor er det viktig?
De sterkeste identitetene er øyeblikkelig gjenkjennelige - og formidler umiddelbart et budskap om bedriften. Store selskaper som Finn, Tine og Telenor bruker millioner av kroner hvert år for å markedsføre og utvikle merkevarene sine, fordi de vet at det direkte påvirker salg og markedsandel. “Men jeg er jo ikke Finn eller Tine, jeg driver jo en mindre virksomhet!” “Hvorfor er dette viktig for min virksomhet?” Du har kanskje ikke et så stort marked som noen av disse store merkevarene, men det er flere dokumenterte fordeler med en sterk identitet som er viktig for alle bedrifter!

1. Du får bedre betalt
Sterk og profesjonell identitet har en pris. Hvorfor er noen villige til å betale ti-tusenvis av kroner mer for en Volkswagen Passat enn en Skoda Superb? De er praktisk talt det samme bilen, laget med samme komponenter av den samme fabrikken! For mindre virksomheter plasserer en sterk identitet deg i tankene til kunden og formidler profesjonalitet og kvalitet som er verdt å betale litt ekstra for. Profesjonalitet og kvalitet som mange av konkurrentene dine ikke utstråler på samme måte.

2. Du leverer kvalitet
“Du får det du betaler for.” Et kjent begrep med svært mye sannhet. Hvis en Passat koster mer enn et sammenlignbart produkt (Skoda Superb), må det være fordi Passat gir bedre kvalitet, ikke sant? Nei, ikke nødvendigvis! Skoda Superb er bygget med akkurat de samme delene som Passaten, kvaliteten er identisk! Kundene betaler mer for det de oppfatter som et merke som er bedre eller av høyere kvalitet. Det samme prinsippet gjelder for mindre bedrifter. Det er sjelden stor forskjell mellom hva du tilbyr og hva konkurrentene tilbyr, men med en sterk identitet, i kundens oppfatning er du posisjonert som å levere bedre kvalitet. Kort sagt: Se bedre ut enn konkurrentene dine, og de vil oppleve at du er bedre

3. Du får anerkjennelse og lojalitet
Med en sterk identitet er det mye mer sannsynlig at kunder husker bedriften din. Et sterkt merkenavn og logo hjelper med å holde selskapet ditt i tankene til dine potensielle kunder. Folk liker å bli assosiert med “gode” merker. Det er mer sannsynlig at kunder anbefaler deg til andre hvis de har en positiv opplevelse av merket din.

4. Du er til å stole på
En sterk identitet skaper et bilde av en etablert virksomhet som har eksistert lenge nok til å bli kjent. Det er mer sannsynlig å bli sett på som erfaren, og generelt sett bli sett på som mer pålitelig enn enn konkurrerende virksomheter. Kort sagt: En sterk identitet gjør at du ser mer etablert ut.

5. Du skiller deg fra alle de andre
Bedrifter leter kontinuerlig etter måter å skille merkevarens fra konkurrentene. En sterk identitet kan få deg til å skille deg ut i en fullsatt markedsplass. For mindre virksomheter kan det å investere i identiteten hjelpe deg med å vinne over andre, større konkurrenter.

_ _ _

Truls Petter Bergh
CEO Cure Norway
truls@cure.no
+47 90181900

Truls er en av Norges mest erfarne rådgivere innen design og merkevare. Han har arbeidet som spesialist innen området siden 1996. Truls har vært leder for en rekke merkevarebyråer bla. Bates, Oktan, TIBE og ikke minst i toppledelsen i Knowit, et av Nordens største design- og digitalselskap.