Sosiale medier er uten tvil en av de mest avgjørende markedsføringskanalene i vår tid. TikTok og mikroinfluensører har trådt frem som et av de mest populære måtene for å fremme produkter og tjenester det siste året. Gjennom sosiale medier kan man effektivt påvirke kjøpsbeslutninger ved å eksponere potensielle kunder for varer og tjenester, basert på treffsikre algoritmer og målrettet annonsering. Selv om dette er tilfellet, er Google fortsatt den største søkemotoren i verden.

La oss ikke glemme hvor avgjørende synlighet på Google er. Det er ofte gjennom Google at inspirasjonen som hentes fra sosiale medier, blir til konkrete kjøp. På denne måten møter man kundene i deres beslutningsfase i kjøpsprosessen, og når de aktivt søker etter produkter og tjenester. Hvis man befinner seg øverst på søkeresultatene, øker sjansene for at potensielle kunder klikker på annonsene og utforsker tilbudene nærmere på nettsiden.

Så hvordan lykkes man med annonsering på Google?

For å appellere til ønsket målgruppe er det visse faktorer man bør ha i bakhodet:

  • SEO (Søkemotoroptimalisering): Sørg for at nettsiden din er optimalisert for søkemotorer, slik at den dukker opp i relevante søk.
  • Målgruppe: Definer tydelig hvem din målgruppe er, og tilpass demografi, geografi og atferd.
  • Søkeord: Velg ord som er relevante for din virksomhet, og som potensielle kunder ville brukt i søk.
  • Budsjett: Forstå hvor mye du er villig til å investere i annonsering på Google, og juster dette i tråd med målene dine.

Dette tilrettelegger for å nå de mest relevante kundene og øker sjansen for salg.

Ikke nok med det, så gir Google annonser gir deg presise og målbare resultater. Man kan overvåke antall klikk, visninger, salg og til og med avkastningen av investeringen (ROI). Dette gir en enkel måte å evaluere kampanjers effektivitet på, og å justere strategien etter behov.

Sosiale medier er uten tvil en av de mest avgjørende markedsføringskanalene i vår tid. Selv om dette er tilfellet, er Google fortsatt den største søkemotoren i verden.

Publisert av

Synne Farestvedt