Content Marketing, eller innholdsproduksjon som det heter på godt norsk, er et begrep man både hører og leser om stadig oftere. Markedsføringsformen har eksistert i en årrekke, men det er først de siste årene det virkelig har tatt av i Norge. Så hva er egentlig Content Marketing og hvordan lykkes du med det?

Show, don't tell
Kort fortalt er det en form for markedsføring som går ut på å lage og dele innhold som er relevant for målgruppen din. Målet er å overbevise kunden om å velge ditt produkt og/eller tjeneste fremfor noen andres. La oss si at du sitter på det beste produktet på markedet. Der gjerne tradisjonell markedsføring brukes for å si dette direkte til kundene dine, brukes Content Marketing for å vise det til kundene dine.

I mange tilfeller er dette lettere sagt enn gjort. Først og fremst må du ha:

1: En klar plan. Du må vite målet ditt og hva du ønsker å oppnå med å bruke innholdsproduksjon. De fleste har flere gode historier og nyheter å formidle. Trikset er å finne den beste måten og den rette kanalen å få det ut på.

2:
For at disse gode historiene og nyhetene skal ha effekt, må du også vite hvem målgruppen din er. Rett og slett hvem du skal henvende deg til og hvordan du skal nå dem. Dette arbeidet er utrolig viktig. Er ikke innholdet relevant for målgruppen, har det liten, om noen, effekt. Et godt tips er å bruke personas – fiktive personer som representerer de du ønsker å nå. Jo mer nøyaktige disse er, jo lettere er det å produsere godt, relevant innhold.

3:
Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Innholdet som publiseres, må være av høy kvalitet. Oppfattes det ikke som engasjerende eller relevant for leserne, kaster du bort både din egen og kundens tid. Husk også at det er målgruppen din som bestemmer hva som er relevant og ikke. I noen tilfeller kan man ha mange forskjellige målgrupper. Desto viktigere er det å tilpasse innholdet til de du ønsker å nå.

4:
Kontinuitet er viktig. Det er en hårfin balanse mellom å publisere for ofte og for lite. Dette varierer selvsagt fra bedrift til bedrift, men det er svært viktig å ha kontroll over hvor ofte du bør publisere innholdet. Da kan det være lurt å ha en årsplan du forholder deg til. Den bør inneholde planlagte innlegg, hvor de skal publiseres og hvilken målgruppe den skal rettes mot. Da kan du i mye større grad se hvilket innhold målgruppen din interesserer seg for.  

5:
Tenk journalistisk. Å ha erfaring med journalistisk arbeid, kan være en stor fordel i innholdsproduksjon. Som vi var inne på innledningsvis, skal du vise at produktet ditt er best, ikke si det. Du kan også ha utallige gode nyheter å fortelle, men du må vinkle og skrive det på en måte som engasjerer og informerer publikum. Så i stedet for å skrive om hvor bra produktet og/eller tjenestene dine er, bruker du content marketing til å skrive om hvordan produktet og tjenestene hjelper kundene. Målet er at publikum skal vite at de får nyttig informasjon og tips på nettsiden din. Ta oss i Cure som et eksempel. Vi kan si at vi bygger de kuleste nettsidene og merkevarene i Norge. Det tar du som kunde med en stor klype salt. «Selvsagt sier de det», tenker du. Men gjennom lesestoffet vårt, ønsker vi å tilby gode tips og innhold for å vise at vi virkelig har peiling på det vi gjør. Får du nytte av tipsene og synes at innholdet er relevant, kommer du forhåpentligvis til å sitte igjen med et godt inntrykk.

6:
Tenk på søkemotoroptimalisering. Innleggene er rettet mot målgruppen, men det hjelper lite hvis de ikke finner det på Google. Det er derfor viktig at du bruker søkeord som kundene bruker når de søker på nettet. Få, om ingen, gidder å bla til side 13 på Google for å lese om Content Marketing.

Dette er bare en måte å bruke Content Marketing på. Du kan også bruke det som reklame. Du har sikkert vært inne på nettaviser og sett artikler merket med «sponset innhold», «annonsørinnhold», «reklame» og lignende. Dette er også en veldig fin måte å gjøre det på. Gjennom en slik måte, får du ganske umiddelbar effekt av innholdet. Bruker du tipsene over, får du mye større effekt over tid. Og det er noe av det viktigste med innholdsproduksjon. Det tar tid å bygge opp godt, relevant innhold som oppfattes som relevant både av målgruppen og søkemotorene, men lykkes du med det, kommer du ikke til å angre.

Content Marketing er en svært effektiv form for markedsføring. Med mange utfordrere på markedet, er det viktig å skille seg ut. Vi tar deg gjennom de seks viktigste stegene for å lykkes.

Publisert av

Truls Petter Bergh