Opplever du at nettsiden din ikke konverterer som forventet? Noen ganger uteblir leadsene, til tross for at man selv er fornøyd med både design og innhold. Da er det som regel noen hovedgrunner til at kundene ikke konverterer, og de kan du lære mer om her!

1. Uklare eller manglende CTA-er (Call to Actions)

Noe av det vi ser oftest når konverteringene uteblir, er manglende kontaktoppfordringer på viktige sider og steder på nettsiden. Noen har kun et kontaktskjema liggende på kontaktsiden, hvor det heller ikke står noe om hva kunden kan forvente at skjer ved å fylle inn dette skjemaet. Dette skaper utrygghet. Fokusér på å ha godt med handlingsknapper og handlingsoppfordringer på nettsiden med tydelige budskap, slik at du gjør det enklest mulig for din kunde å ta kontakt.

2. En ikke-optimal brukeropplevelse

En av hovedgrunnene til at man mister de besøkende er at de ikke opplever nettsiden som hverken enkel, informativ eller rett og slett trivelig. Et godt oppsummerende mantra er at en nettside ikke skal kreve at brukeren må tenke! Det skal være så intuitivt, enkelt å scanne og enkelt å finne informasjon at alt går på automatikk. I tillegg skal den laste fort, være mobilvennlig og generelt ikke ha noen tekniske utfordringer. Kort fortalt - brukerens trivsel skal være i fokus!

3. Manglende signaler på at dere er til å stole på

Dette er et av de viktigste tingene du kan inkludere på dine nettsider. For at en ny besøkende skal vite at dere er til å stole på og gjør en god jobb, trenger de å høre fra andre sine erfaringer. Dette kan være å spørre kunder manuelt om de vil gi en omtale, eller oppfordre kunder til å bruke f.eks. Google Reviews eller Trustpilot og inkluderer disse på nettsiden. Har dere noen sertifiseringer eller dimplomikoner så bør disse også stå sentralt på siden. Om dere har betalingsløsninger på nettsiden, bør disse også være gjenkjennbare løsninger. I tillegg kan et rent design og gode bilder spille inn for å vise at dere er en seriøs bedrift.

4. Svake verdiforslag og manglende USP-er

Et annet element som mange overraskende nok glemmer, er å fortelle kundene hva dere står for og hvorfor de faktisk skal velge dere over en konkurrent. Dette bør komme tydelig frem på forsiden og rundt omkring på de ulike undersidene på nettsiden deres. Husk at det som er tydelig som dagen for dere, kanskje ikke er like tydelig for kundene!

5. Ineffektiv kommunikasjon

Vet dere egentlig hvilke faktiske pain points dere løser for kundene bortsett fra at dere har et godt produkt? Det kan være lurt å sitte seg ned i en gruppe og kartlegge hvilke “vondter” kunden har som dere løser, kombinert med kundens ønsker og interesser. Det å forstå kunden er helt essensielt for å klare å treffe midt i blinken på kommunikasjonen.

Kan vi hjelpe deg?

Vi skjønner at det ikke er enkelt å komme i gang med store endringer. Ikke minst kan det være utfordrende å tenke nytt. Da kan det være godt med en ekspert som kan komme inn og rådgi og bistå deg til å gjøre de endringer som er nødvendig. Vi er et team med designere, utviklere og markedsførere som jobber tett for å utarbeide godt design, fleksible løsninger og kundevennlig kommunikasjon. Ta kontakt med oss så setter vi sammen ditt team!

Opplever du at nettsiden din ikke konverterer som forventet? Noen ganger uteblir leadsene, til tross for at man selv er fornøyd med både design og innhold. Da er det som regel noen hovedgrunner til at kundene ikke konverterer, og de kan du lære mer om her!

Publisert av

Malene Myhrhagen

Vil du vite mer?

Skjema er velykket innsendt. Vi tar kontakt med deg så raskt vi kan.
Oisann! Noe gikk galt.